یبوست زنبور عسل ؛ علائم و نحوه درمان

یبوست از عارضه های زنبورهای بالغ است. این عارضه در موقع وفور گرده در طبیعت یعنی در اردیبهشت و خرداد دیده می شود و هیچ عامل میکروبی هم ندارد, بنابراین نمی تواند مسری باشد. زیاده روی در خوردن گرده توسط زنبورهای پرستار که وظیفه آنها تغذیه لاروها می باشد و قادر به پرواز نیستند, عامل این بیماری است.
زنبورهایی که قادر به پرواز هستند به یبوست مبتلا نمی شوند ولی زنبورهای پرستار چون قادر به پرواز نیستند و نمی توانند آب بدن خود را تامین نمایند به تدریج مدفوع آنها خشک و بی آب شده و قادر به دفع آن نیستند, به همین دلیل به یبوست مبتلا می شوند. زنبورهای مبتلا به یبوست به سرعت از کندو بیرون آمده و روی زمین می افتند و این قدر به این طرف و آن طرف می روند تا بمیرند.


علائم یبوست در زنبور عسل
بعد از یک دوره طولانی آب و هوای نامساعد بهاری و یا تابستان زود رس زنبوران جوان با شکم های متورم و فاقد قدرت پرواز در محوطه زنبورستان و جلوی کندوها پیدا می شوند و موقعیکه بیماری برای مدت طولانی در زنبورستان وجود داشته باشد زمین زنبورستان بطور آشکار پوشیده از زنبوران تلف شده خواهد شد. در این شرایط اگر فشاری به شکم زنبور وارد شود مدفوع به شکل دانه های تسبیح متصل بهم (شبیه سوسیس) بیرون خواهد آمد.

چرا زنبور عسل دچار یبوست (سوء هاضمه) می شود؟
زنبوران جوان گرده خیلی زیادی را در اولین روزهای دوران زندگیشان مصرف می کنند تا بتوانند غده های خود را برای تهیه غذا به لاروها بکار کافی وادارند. اگر در این موقع بدلایل ویژه ای از قبیل بدی آب و هوا ،تلف شدن تعداد زیادی از زنبوران جوان به علت بیماری نوزما و همچنین تلف شدن زنبوران جوان در نتیجه توقف پرواز تخلیه و پاکسازی ، آب به کندو آورده نشود ، گرده گل مصرف شده هضم نگردیده و در روده یا مجرای دفعی زنبور باقی مانده و زنبوران مبتلا به یبوست می شوند.

پیشگیری و روش های درمان یبوست زنبور عسل
برای جلوگیری و یا درمان یبوست باید در وحله اول سعی شود تا آب بدن زنبور تامین گردد ، لذا به طریق مختلف اینکار صورت میگیرد.

۱ - جهت درمان ۲۰ کندو با جمعیت ده قاب زنبور عسل ، شربت زیر را تهیه و در شربت خوری ریخته و داخل جمعیت های مبتلا به یبوست آویزان نمایید.
۱ کیلوگرم عسل - ۴ کیلوگرم شکر - ۱۰ لیتر آب ولرم - ۰٫۵لیتر آبلیموی طبیعی
زنبورهایی که مبتلا به یبوست هستند با خوردن این شربت آب لازم برای بدنشان را تهیه و مدفوعات موجود در بدنشان به خارج رانده و از مرگ نجات می یابند.همچنین آب بهداشتی جهت مصرف زنبورها در نزدیکی زنبورستان قرار دهید.

۲ - مقدار ۲۵۰ گرم عسل را در یک لیتر آب ولرم مخلوط کرده و آن را روی زنبورها اسپری نمایید. زنبورها با لیسیدن یکدیگر آب مورد نیاز بدن خود را جذب کرده و قادر به دفع مدفوع خواهند شد. می توانید همین شربت را در ظرف غذا خوری ریخته و در داخل کندو و در اختیار زنبوران قرار دهید.